La CUP considera que l'anunci d'ETA pot obrir les portes a un procés d'independència

Davant el cessament definitiu de l'activitat armada d'ETA, la CUP volem manifestar que la declaració de l'organització armada és una passa més que s'inscriu en el procés iniciat els darrers anys per l'esquerra abertzale, que deixa en mans dels estats espanyol i francès la responsabilitat de fer les passes següents per a la resolució del conflicte polític.

Aquesta nova declaració obre un nou escenari, producte d'anys de lluita de l'esquerra abertzale, que requereix respostes immediates per part dels estats, començant per aturar la política de il·legalitzacions contra l'esquerra abertzale, així com gestos clars amb la política penitenciària.

Però la passa principal que hauran de fer els estats, és reconèixer el dret de decidir del poble basc: si el poble basc no pot decidir lliurement el seu futur, no quedarà resolt el conflicte.

En aquest sentit, el protagonisme principal l'haurà d'assumir el poble basc, que a l'igual que el poble català, té en les seves mans el seu futur: només uns pobles organitzats i mobilitzats poden garantir un futur de justícia i llibertat per al poble basc i per al poble català. L'esquerra abertzale, amb les passes que ha dut a terme els darrers anys i que han culminat avui, ha obert aquest procés al País Basc.