Respostes a les preguntes de l'acte 'Traiem l'ajuntament al carrer'

Tal i com ens vàrem comprometre durant l'acte del passat divendres, fem públiques les respostes a les preguntes que es van fer durant l'acte 2 anys de legislatura, traiem l'ajuntament al carrer. En aquest recull hi ha les preguntes que es van recollir en el dies previs a través de les xarxes socials, i també les que es van fer durant l'acte.

Perquè voteu sempre en contra dels pressupostos?

La veritat és que no tenim cap consigna preestablerta sobre el tema, però és cert que fins ara sempre hi hem votat en contra. Això no vol dir que sempre sigui així, sinó que fins ara no ens han agradat prou els pressupostos per recolzar-los o com a mínim per a abstenir-nos en la votació. Durant el debat ja expliquem quins són els motius per a votar-hi en contra, i quan aquests arguments no siguin suficients no tindrem cap problema en votar-los.

Com es fan els pressupostos, l'ajuntament pot decidir quants diners es gasta?

L'import de les despeses ve determinat per els ingressos. Primer cal saber quants diners entraran (mitjançant impostos i subvencions), i a partir d'aquí cal decidir quants diners es podran gastar. És cert que en aquest punt la capacitat de maniobra de l'ajuntament és molt limitada, i nosaltres en som plenament conscients. A partir d'aquí, però, l'ajuntament sí que té una certa capacitat per decidir com reparteix la despesa, i creiem que es podria fer d'una manera millor. També és cert que una bona part de la despesa es destina a pagar sous, i que nosaltres som contraris a eliminar llocs de treball.

Teniu bona relació amb ERC?

La relació personal és magnífica, com amb la majoria de regidors de la corporació. Políticament, ens entenem força bé en els temes nacionals (en el seu moment vàrem decidir no competir a l'hora de presentar mocions sobre el tema, i normalment ho fem de manera conjunta), però tenim uns quants desacord en la resta d'aspectes. Un cas molt evident és el de l'ordenança de civisme, que ERC ha defensat obertament des del primer moment, i que des de la CUP considerem un atac molt greu contra els moviments socials.

I amb els regidors de la PxC?

Quan dèiem que la relació amb la majoria de regidors era bona, evidentment excloíem els de la PxC. És molt dur i incòmode haver de compartir ple amb una gent que no respecta els principis humanitaris i socials més elementals, i la seva incompetència i poca vergonya dificulta molt els plens. Ara, com a mínim, ja no hi estem de costat... Per sort, cal reconèixer que la resta de grups municipals han adoptat una postura molt clara i molt conscient davant del feixisme, i cap de les seves mocions és debatuda ni votada a favor, cap. Per tant, la seva presència als plens no té cap impacte polític ni mediàtic, i això ja és alguna cosa, sobretot si ho comparem a ciutats com Vic, on la PxC té un gran pes polític i una gran incidència en la vida pública. Potser si els seus vots fossin necessaris la cosa seria diferent, però de moment, en aquest sentit, no tenim massa motius de queixa.

Com voldríeu que fos l'Anella Verda de la ciutat d'aquí 5 o 10 anys?

Sobretot, i encara que sigui evident, la volem verda. Fins ara s'ha fet molta feina de definició i promoció, però ara ja cal anar més enllà, i assegurar la consolidació de l'espai. El que s'ha fet fins ara no servirà de res si no es va una passa més enllà. Per sort, sembla que la ciutat és molt conscient de la importància de l'Anella Verda, i hi ha entitats que lluiten per la seva consolidació. En aquest sentit, cal recordar que l'anella no està blindada, i que una decisió política la podria eliminar fàcilment. No hi ha cap llei de rang superior que la protegeixi (per a Manresa és molt important, però no hi ha cap element que la faci única a nivell nacional), i per tant es tracta d'una aposta de ciutat que hem d'anar reivindicant i protegint entre totes.

Què passarà amb l'estació dels Catalans i l'estació d'autobusos, que diuen que les volen eliminar?

Bé, el cas és que la proposta de POUM preveu no eliminar sinó traslladar l'estació d'autobusos i l'estació de Manresa Alta a la zona de Prat de la Riba. Això aniria lligat a la reconversió de la carretera de Vic en un passeig amb carril bus, que garantiria la centralitat de la nova estació i la comunicació (amb tarifació integrada) amb el centre. Si això es compleix, a nosaltres en principi no ens sembla malament (n'hem d'acabar de parlar), ja que l'estació seria igual de lluny del centre que ara, però serà molt més accessible i es millorarien certs aspectes que amb l'actual configuració grinyolen una mica. A més, aquest canvi no afectaria el baixador dels Catalans, que seguiria arribant fins al centre del Passeig.

I el tema del Conservatori?

Aquest és un altre tema molt complex, que des del POUM es vol posar sobre la taula, però que difícilment es resoldrà en els propers anys.

Què és el POUM?

El POUM és el pla general de la ciutat, que fins ara servia per decidir com havia de créixer la ciutat, però que actualment serveix més aviat per anar dibuixant com ens agradaria que fos la ciutat. Amb la manca de recursos que es preveu per als propers 10 anys, és difícil anar més enllà d'un exercici de urbanisme-ficció. Tot ai així, és molt important seguir el procés i dir-hi la nostra, perquè el que es decideixi ara pot acabar marcant el futur de la ciutat.

Què fa l'ajuntament per promoure l'ocupació?

Doncs ben poca cosa. Perquè us en feu una idea, l'any 2007, amb 2,621 aturats a Manresa, es van invertir 3.932.789 d'euros en promoció de l'ocupació (1.500 € per aturat), mentre que aquest 2013, amb 7.200 aturats, s'hi han dedicat 2.329.535 € (323 € per aturat). Aquestes dades diuen molt clarament quines són les prioritats, tot i que és cert que es tracta de diners que venien de la Generalitat i que ara no vénen. En tot cas, és feina de l'ajuntament aconseguir recursos, i el cert és que no creiem que hagin treballat prou en aquest sentit, i de ben segur que no es tracta d'una de les seves prioritats.

Degut a la situació actual, cal fer un esforç per comunicar millor la ciutat amb l'Àrea metropolitana i fer uns trens de rodalies més àgils?

Entenem que el seu futur de Manresa i el Bages va lligat al d'aquesta concentració urbana de gairebé 5 milions d'habitants que és l'àrea metropolitana i que per jugar-hi un paper que ens permeti retenir a la gent que surt d'aquí i atreure persones i projectes de fora hem de millorar, entre altres coses, la comunicació amb Barcelona. En aquest sentit, l'única manera de fer-ho de forma eficaç i sostenible és el ferrocarril. Aquesta és i ha estat sempre la nostra prioritat.