Festa Major

Per Jordi Masdeu.

La continuïtat és el tret més destacat del programa, perpetuant d’aquesta manera la manca d’ambició de la festa. Ara bé, si les novetats han de ser de l’estil de la Manresa  Urban Culture  (sembla ser que la única cultura urbana és l’americana, la del Hip–Hop, els grafitis i el bàsquet), val més que ens quedem com estem. La CUP manifesta el seu descontentament per la manca d’ambició de les propostes; volem ser la capital de la Catalunya Central i no som capaços d’organitzar una Festa Major que atregui la gent dels pobles del voltant. Llevat del Correfoc i algun concert, els actes no portaran ningú de fora, i amb prou feina mobilitzaran als manresans. Mentre que a la majoria de ciutats mitjanes i grans els problemes venen per la gran participació, a Manresa ens costa omplir les places i carrers. La solució no és fàcil, però cal començar per incitar la gent a participar. Hem de trencar la barrera entre els que fan la festa i els que la viuen, entre els organitzadors i el públic. La millor manera de començar seria eliminant les tanques que protegeixen la imatgeria el diumenge al migdia, el moment més solemne de la Festa Major. La gent és prou madura com per no molestar, i així seria molt més fàcil la comunió entre el públic i els gegants, i la gent podria acompanyar les figures en la dansa.

D’altra banda, la CUP considera un gran encert reforçar la plaça Major com a escenari principal, ja que la nova plaça ha d’esdevenir, sense cap dubte, la referència geogràfica de la festa. Llàstima que, com és norma a Manresa, les obres de l’ajuntament vagin amb retard, i tinguem enmig de la façana una grua que trenca tota l’harmonia i fa impossible qualsevol visió de conjunt de l’espai.

Des de la CUP som conscients de la dificultat d’acontentar tots els públics, i reconeixem l’esforç de les persones que fan possible la Festa Major. De tota manera, potser va sent hora de plantejar-se la necessitat de professionalitzar-ne la gestió, ja que Manresa va camí de ser una gran ciutat, i la Festa Major n’ha de ser un reflex.

Davant de la poca consistència del programa oficial, la CUP recomana a tothom la Festa Major Alternativa, un exemple clar de com l’autogestió i les ganes de treballar poden vèncer totes les dificultats. Una festa nascuda l’any 1991, que ha esdevingut model per a moltes d’altes festes alternatives i que segueix movent una enorme quantitat de gent, que participa de la festa i la fa seva. Enguany, l’Alternativa retrà homenatge a tots i totes les que han lluitat per construir un món i una societat millors. Cal recuperar la memòria històrica, sense oblidar els nous objectius, perquè, no ho dubteu, la Història ens donarà la raó.

Molt bona Festa Major a tots i totes!