Francesc Homs: "Per millorar la C-55 ens cal un estat independent"

Arran de les declaracions de Francesc Homs referents a la C-55, on afirmava que “per millorar la C-55 ens cal un estat independent”, des de la CUP de Manresa volem fer un seguit de consideracions:

La C-55 és una carretera que té 40 anys i durant tot aquest temps no s'han dut a terme les millores corresponents i necessàries pel creixement del volum de tràfic. Les conseqüències d'això són nefastes: més de 100 morts en els darrers 15 anys. Banalitzar aquestes dades i reduir el problema a l’assoliment d’un nou Estat és una greu falta de respecte al territori.

L'any 1989, amb govern de CiU a la Generalitat, s'inaugurava l'autopista Manresa-Terrassa. Així doncs, mentre no hi havia diners per arreglar la C-55, sí que n'hi havia per construir una autopista de pagament, paral·lela a la mateixa carretera.

La concessió de l'autopista (feta per CiU) està en mans d'Autema (Ferrovial i Abertis) fins l'any 2039. Aquesta autopista és la més cara de Catalunya i registra un dels nombres més baixos d'usuaris (10.000 diaris). Curiosament, en el moment de la concessió, l'advocat de Ferrovial era el diputat de CiU Jaume Camps.

El maig d'aquest any l'Audiència de Barcelona va admetre que Jaume Camps va ser un dels intermediaris dels pagaments que Ferrovial va fer a Convergència Democràtica de Catalunya a canvi d'adjudicació d'obra pública. En total, Ferrovial va arribar a pagar 6,6 milions d'euros a CDC a través de comissions il·legals fetes com a "donacions" al Palau de la Música. Una de les anotacions trobades al Palau i entregades a l'audiència deia textualment: “Jaume Camps. Pagament de 105.000. Ferrovial. Autopista". Malgrat tot, Jaume Camps va ser exculpat ja que el possible delicte de tràfic d'influències havia prescrit.

Per tot això, volem deixar clar que ja n’hi ha prou de jugar amb la C-55, ja n’hi ha prou d’utilitzar la independència per amagar la mala gestió.

No és la primera vegada que CDC utilitza com a argument que si no hi ha diners és per culpa de l'Estat espanyol, i que amb la independència això no passaria. El cert, però, és que s’han demostrat judicialment els vincles entre Ferrovial, Abertis i CDC. Per tant, queda clar que si no es solucionen els problemes a la C-55 és perquè no hi ha una voluntat política real, ja que del mal estat de la C-55 qui se'n beneficia és Autema, com demostren les estadístiques que en dies d'obres o accidents a la carretera el nombre d'usuaris a l'autopista augmenta. Un Estat independent no ens garanteix, de cap manera, que s’abandonin aquestes pràctiques nefastes.

Per tot plegat, des de la CUP trobem vergonyoses les declaracions de Francesc Homs en un tema tan delicat com el de la C-55. A la vegada aprofitem per instar a la població a seguir mobilitzant-se per l'obertura del peatge de la C-16.